Nyhetsarkiv

Julkort 2024
Julgåva 2024
2024 års Omcertifiering ISO 14001:2105
Röda havet
Julkort 2023
Julgåva 2023
Höjd MAUT
2023 års Omcertifiering ISO 14001:2105
NOLA Transport 15 år
Julgåva 2022
Kinesiska Nyåret 2023
Julkort 2022
Omcertifiering ISO 14001:2105 2022 avklarad
Strejker i Hamburg och Bremerhaven
Julkort 2021
Julgåva 2021
Omcertifiering ISO 14001:2105 2021 avklarad
Tyfonen Chanthu
Påskgåva
Problem i Europeiska hamnar
Julkort 2020
Julgåva 2020
NOLA Transport Julledighet 2020
Ökade sjöpriser från Asien
Omcertifiering 2020 avklarad
Brexit är här!
NOLA Transport önskar er alla en riktigt trevlig och skön sommar!
Resestopp från Europa
Storm i Rotterdam
Coronaviruset
Julgåva 2019
Strejk i Finland
Omcertifiering avklarad
Brexit - NOLA Transport
Kinesiska Nyåret 2019
Julkort 2018
Julgåva 2018 - Barncancerfonden
Höjd MAUT
Omcertifiering avklarad
Golden Week i Kina
Northern Landtransport AB – GDPR
Inrikestransporter i USA
Avgift på köp från Kina
Kinesiska nyåret 2018
EU-toppmötet i Göteborg 15-17 november
Ny hemsida!
Julkort 2016
Julgåva 2016
Vi förstärker organisationen ytterligare!
Vinnare tävling företagardagen
Omcertifiering avklarad
Vi förstärker organisationen
Kinesiska Nyåret 2016
God Jul & Gott Nytt År!
Vinnare i vår jultävling
Ägarskifte i Northern Landtransport AB
Helgkörförbud under sommaren
Tävling, Företagardagen
Importmoms - förändringar inför 2015
EU:s svaveldirektiv
Tom pappaledig
Omcertifiering avklarad
Transportsstrejk
Inställda färjor

EU:s svaveldirektiv

den 11 september 2014

EU:s Svaveldirektiv träder i kraft den 1 januari 2015. Svaveldirektivet (direktiv 1999/32/EG, 
senast ändrat genom direktiv 2012/33/EG) innehåller EU:s gemensamma regler om vilken 
svavelhalt vissa bränslen får innehålla. Detta innebär att svavelhalten i marina bränslen 
reduceras från dagens 1,0% till 0,1%. 
 
Direktivet omfattar all sjöfart på Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, vilket kommer 
att få stora konsekvenser för godstransporter genom dessa vatten. 
 
Rederierna arbetar med främst tre olika lösningar för att minska svavelutsläppen: 
• Övergång till renare, men avsevärt dyrare, diesel med lägre svavelhalt (0,1%) 
• Installation av reningsverk i form av ”scrubbers” på fartygens skorstenar 
• Förnyelse av flottan anpassad till alternativa bränslen, ex.vis LNG eller metanol 
 
Oavsett vilken metod som väljs, innebär varje alternativ stora kostnadsökningar för 
rederierna. Kostnader som kommer att föras vidare i transportkedjan. 
 
I väntan på en utvärdering av de olika lösningarna, kommer de flesta färjorna att köras 
på lågsvavligt bränsle. Detta kan komma att påverka tillgång och pris på detta bränsle, som 
även används för fordon i landsvägstrafik. 
 
Rederierna har ännu inte presenterat omfattningen av kostnadsökningarna, men har lovat 
att återkomma under hösten.